PETALING JAYA: Seorang perunding pengangkutan mencadangkan kerajaan mempertimbangkan menghubungkan Tanjung Malim dan Lumut dengan kereta api, bukannya membina lebuh raya baharu.
Rosli Khan berkata lebuh raya akan memudahkan pengangkutan jalan raya, tetapi rangkaian rel akan dapat menangani permintaan yang semakin meningkat untuk perkhidmatan logistik yang cekap dan berskala besar.
Beliau berkata perjalanan kereta api menawarkan kelebihan seperti perjalanan yang lebih pantas, kos yang lebih rendah bagi setiap kilometer dan kapasiti untuk mengendalikan jumlah barangan dan penumpang yang lebih besar.
“Rangkaian kereta api boleh meningkatkan ketersambungan dengan menyokong pergerakan kedua-dua barangan dan penumpang, yang mana ia penting untuk meningkatkan peluang pelancongan, mewujudkan pekerjaan dan menggalakkan pertumbuhan serantau secara keseluruhan.
“Kereta api boleh menghubungkan Tanjung Malim ke tempat-tempat seperti Kuala Lumpur, Seremban, Johor Bahru dan Singapura di selatan, dan Ipoh, Butterworth, Padang Besar dan Thailand di utara,” katanya kepada FMT.
Pada April, Menteri Besar Perak Saarani Mohamad berkata lebuh raya baharu diperlukan untuk menyokong eksport bagi cadangan Bandar Perindustrian Maritim Lumut (Lumic) dan Projek Lembah Teknologi Tinggi Automotif (AHTV)di Tanjung Malim.
Lumic, sebuah kluster industri maritim bersepadu yang dirancang, dijangka menarik pelaburan RM72 bilion dalam tempoh 25 tahun akan datang. Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNPk) dan Port of Antwerp-Bruges International berhasrat untuk melaksanakan kajian kebolehlaksanaan awal untuk menilai prospek pelabuhan dan sektor maritimnya dan daya tarikannya untuk pelaburan dan ketersambungan antara Eropah dan Asia.
AHTV ialah usaha sama bernilai RM40 bilion antara pengeluar kereta Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd, pemilik Proton dan DRB-Hicom dengan tujuan untuk menjadikan Tanjong Malim sebagai hab automotif global.
Sementara itu, seorang lagi perunding pengangkutan, Wan Agyl Wan Hassan, berkata kerajaan negeri harus menetapkan lebuh raya baharu itu sebagai laluian pelepasan kargo khusus – laluan pengangkutan yang direka khusus untuk pergerakan kargo – untuk memenuhi permintaan logistiknya dengan berkesan.
Wan Agyl, bekas pegawai Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), berkata laluan bantuan kargo khusus akan meningkatkan aliran lalu lintas dan ketersambungan.
Beliau berkata ia akan membantu mengalihkan trafik muatan berat dari laluan sesak.
“Laluan pelepasan kargo khusus (akan) menangani cabaran logistik dengan berkesan, terutamanya dengan mengurangkan kesesakan di Pelabuhan Klang dan menyediakan laluan alternatif untuk pergerakan kargo,” katanya.
“Ini akan meningkatkan kecekapan logistik eksport, terutamanya memanfaatkan Lumic dan projek AHTV.”
Peningkatan kecekapan itu akan wujud dalam bentuk pengurangan masa transit, peningkatan kebolehpercayaan rantaian bekalan dan penjimatan kos untuk perniagaan yang terlibat dalam eksport dan import, katanya.